تبلیغات
HSE IRAN
HSE IRAN
قالب وبلاگ
عوامل استرس از و بر هم زننده آرامش فكر و ذهن فقط محدود به عوامل روحی ـ روانی نیستند، گاهی اوقات كمبود برخی مواد مغذی در بدن نیز می توانند عامل به وجود آورنده استرس باشند. فشارها و تنش ها روح ما را خسته و ذهن ما را تخریب می كنند و همچنین توانایی مقابله با بیماری ها را از بین می برند ولی با تغذیه مناسب و متعادل می توانید با این مواد مقابله كنید

مثلاً كمبود آهن می تواند جریان اكسیژن در بافت ها را كاهش دهد و خون كمتری به مغز برسد و به همین دلیل بیشتر احساس خستگی، حساسیت و زودرنجی كنید و البته تمركز كمتری نیز داشته باشید. در یك رژیم غذایی حاوی چربی ها كه از سبزی ها (روغن ها و دانه ها) به دست می آید، سیستم دفاعی بدن تحریك می شود و با یك غذایی حاوی چربی های اشباعی (كه از چربی های حیوانی به دست می آید) بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ها می شویم. تحقیقات نشان می دهند كه افراد سالم در برنامه غذایی شان غلات و سبزی های بیشتری گنجانده اند (مخصوصاً انواع ارگانیك) این مواد غذایی فیبر بیشتری دارند و حاوی چربی های طبیعی هستند.

علائم كمبود ویتامین ها و املاح در بدن شامل افسردگی، نگرانی و دلهره، مشكلات مربوط به معده و دستگاه گوارش و كم خوابی و بدخوابی است. تمام این موارد باعث می شوند كه استرس ها به شدت زیاد شوند و عملكرد مغز نیز مختل شود. برای برطرف كردن این مسئله باید از مواد مغذی مقابله كننده با استرس بیشتر استفاده كنید.
 


ویتامین های گروه B


این ویتامین ها می توانند از سیستم عصبی بدن محافظت كنند و ذهن را آرام كنند و با نگرانی ها حساسیت ها، دلهره ها، تشویش ها و... مقابله كنند. ویتامین های این گروه برای تبدیل كربوهیدرات ها و چربی ها به انرژی ضروری هستند.
 


ویتامین C


وقتی كه تحت استرس بسیار زیاد هستید، میزان ویتامین C در بدن تان كاهش چشمگیری پیدا می كند بنابراین وقتی دچار استرس و دلهره می شوید، به سراغ مواد غذایی حاوی ویتامین C بروید. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود زیرا هورمون های بدن به هنگام استرس به سیستم دفاعی آن حمله ور می شوند. این ویتامین در اغلب میوه ها و سبزی ها یافت می شود مثل مركبات، توت فرنگی، كیوی، مویز، پرتقال، گوجه فرنگی و فلفل قرمز.
 


آرد جوی دوسر


آرد جوی دوسر یكی از بهترین غلات است و می تواند استرس را كاهش دهد. این نوع از غلات سرشار از ویتامین E، روی و كربن هیدرونیت است.
اگر شب ها به اندازه كافی نمی خوابید، بهتر است هر روز سه وعده از آرد جوی دوسر استفاده كنید تا مشكل بدخوابی شما رفع شود.
 


ویتامین
۵B

۵B برای مقابله با استرس های حاد و ۶B برای بهبود عملكرد سیستم عصبی مفید هستند و وقتی كه با ۱۲B تركیب می شوند باعث افزایش تولید و ترشح سروتونین می شوند. سروتونین هورمونی است كه به ما آرامش بیشتری می دهد. ویتامین های گروه B را می توانید در میوه های خشك، لوبیا، بروكلی، تخم آفتابگردان، عدس، بادام زمینی و آجیل و برخی مواد غذایی دیگر به دست آورید.
 


كرفس


كرفس حاوی مقدار زیادی پتاسیم،‌ ویتامین های C،
۱B و E است و تمام این مواد مغذی قابلیت مقابله با استرس را دارند. كرفس حاوی فیتوتوترینت یا مواد غذایی فیتو كه به آنها فیتالیدوس نیز می گویند، است و به همین دلیل می تواند سیستم عصبی را آرام كند و به مغز آرامش ببخشد.
هشدار: بعد از مصرف مقدار زیادی كرفس، بهتر است كه حمام آفتاب نگیرید چرا كه این سبزی می تواند حساسیت شما به آفتاب را بالا ببرد.
 


ویتامین E


تحقیقات نشان می دهند كه دریافت روزانه
۴۰۰ـ۱۰۰ واحد از ویتامین E باعث كاهش خطر بیماری قلبی و تقویت سیستم دفاعی می شود. ویتامین E در روغن های سبزیجات، میوه های خشك شده، آووكادو و گندم یافت می شود.
 


آب


نوشیدن
۸ـ۶ لیوان آب به طور روزانه، كمك زیادی به كاهش وزن و دفع سموم بدن می كند. وقتی كه به اندازه كافی آب نمی نوشید تمركزتان كاهش می یابد و سیستم عصبی تان ضعیف می شود. آب یك عامل انرژی زا و سم زداست و نوشیدن آن به مقدار كافی به شما احساس نشاط و سرحال بودن می دهد.



كروم


كمبود كروم باعث افزایش تولید انسولین و متابولیزم كربوهیدرات ها، آمینواسیدها و چربی ها می شود.
استرس باعث افزایش از بین رفتن كروم از طریق ادرار می شود. غذاهای حاوی كروم بالا شامل زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، گندم، حبوبات و... هستند.



كلسیم


كلسیم به عصب های ما كمك می كند و پیغام ها را به مغز می رساند. كلسیم به همراه منیزیم به تنظیم اعصاب و استقامت عضلات كمك می كند و از پیری زودرس جلوگیری خواهد كرد. كلسیم باعث بهبود خواب و تنظیم ضربان قلب می شود. كلسیم را بیشتر در شیر، پنیر، ماست، ساردین و دانه كنجد بیابید.
 


منیزیم


منیزیم به شما كمك می كند تا شب ها در آرامش و راحتی بخوابید، استرس های شدید و مزمن از شما دور شوند و نگرانی های روزمره تان كاهش یابد. اگر بدن تان با كمبود منیزیم مواجه باشد احساس تنش و فشار بیشتری خواهید داشت حساسیت تان افزایش می یابد، نگرانی هایتان بیشتر می شود، بیشتر دچار افسردگی می شوید و از مشكلات قلبی ـ عروقی نیز بیشتر رنج می برید. كمبود منیزیم باعث بدخوابی نیز می شود. منیزیم بیشتر در سبزی های برگدار و سبز، موز، ماهی، جلبك دریایی و میوه های خشك یافت می شود.



آیا كاكائو چیز خوبی است؟


كاكائو برخلاف عقیده عموم مردم، یك خوردنی ناسالم و سرشار از چربی نیست بلكه خوردن آن به مقدار متناسب و متعادل بسیار هم برای سلامت شما مفید است مخصوصاً توانایی شما برای مقابله با استرس را افزایش می دهد. وقتی كه از آن به مقدار كافی خورده شود، میزان سروتونین بیشتری در بدن تولید می شود و حال عمومی تان بهبود می یابد. به همین دلیل است كه اغلب خانم ها قبل از سیكل ماهانه، هوس خوردن كاكائو می كنند



طبقه بندی: پزشکی، بهداشت،
برچسب ها: خوردنی ها،
[ سه شنبه 10 دی 1392 ] [ 03:14 ب.ظ ] [ سیداسعد حسینی ] [ نظرات ]
.: Blog Templates By : MihanTemp :.

درباره وبلاگ

نویسندگان
لینک های مفید
نظر سنجی
خدمات این وبلاگ را چگونه برآورد می کنید





لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب