تبلیغات
HSE IRAN
HSE IRAN
قالب وبلاگ

کمر درد چیست؟

 

آیا تا به حال دچار کمردرد شده اید؟ اگر چنین دردی را تجربه کرده اید، مطمئن باشید که تنها نیستید. به طور میانگین، چهار نفر از هر پنج نفر دچار کمردرد می شوند. همچنین، کمردرد یکی از شایع ترین بیماری و یا دردی است که افراد بخاطر آن به پزشک مراجعه می کنند.

کمردرد انواع مختلفی دارد. از بروز دردهای مبهم تا احساس سوزش در کمر از جمله انواع دردهای کمر هستند. این دردها ممکن است در هر فرد دلایلی متفاوت داشته باشند. گاهی این دردها ناشی از شکستگی، پیچ خوردگی و یا تصادفات هستند. گاهی هم بیماری هایی مانند آرتروز، فیبرومیالژی و تنگی کانال نخاعی از عوامل درد هستند. بسیاری از افراد نیز بخاطر اضافه وزن و کم تحرکی، به کمردرد دچار می شوند.

اما بسیاری از افراد بخاطر خطرات موجود در کار خود دچار کمردرد می شوند که به کمر دردهای شغلی معروف می باشند

 

  عوامل ایجاد کننده کمردرد  

۹۰درصد دردهای کمری از نوع مکانیکی است بسیاری از این اختلالات مکانیکی نیز در قسمت ستون فقرات کمری ایجاد می‌شود. درحقیقت ناحیه کمری-خاجی(Lumbosacral) شایعترین محل دردهای کمری است.

مهمترین علل دردهای مکانیکی ناحیه کمر عبارتند از:

ü     کشیدگی عضلانی

ü     پیچ خوردگی

ü     آسیب مفاصل بین مهره‌ای پشتی

ü     فتق دیسک بین مهره‌ای

ü     لغزش مهره کمری

ü     انحراف جانبی ستون فقرات

ü     آرتروز

کمردرد های شغلی

در بیشتر مواقع شغل افراد باعث ایجاد کمردرد می شود. در حقیقت عوامل ارگونومیکی محیط کار از جمله حمل دستی وسائل و قطعات سنگین باعث بروز فشار بر روی ستون مهره ها در ناحیه لومبار می گردد.

 

 

    عوامل ایجاد کمردردهای شغلی

ü     بلند کردن بارهای سنگین

ü     وضعیت بدنی نامناسب

ü     چرخیدن کمر حین انجام کار

ü     حد دسترسی زیاد تا قطعات

ü     هل دادن, حمل کردن و کشیدن بار

ü     نشستن و ایستادن های طولانی 

 


راههای پیشگیری از کمردرد های شغلی

ü     در کارهایی که نیاز به حمل و نقل بارهای سنگین دارد از وسایل کمکی و یا افراد دیگر کمک بگیرید.

ü     از چرخش کمر (میان تنه) در حین بلندکردن و یا حمل بار خودداری نمایید.

ü     حد دسترسی های بالای سر و زیر زانو را حذف کنید.

ü     اگر ارتفاع سطح کارتان نامناسب است، آن را اصلاح نمایید (برای کارهای ایستاده با دقت معمولی ارتفاع آرنج تا زمین مناسب می باشد)

ü     بعد از 1-2 ساعت نشستن باید برخواست و اندکی حرکت کرد. 

ü      بعد از 1-2 ساعت ایستادن باید نشست و اندکی استراحت کرد.

ü     انجام نرمش های مناسب در حین انجام کار

راههای درمان کمر درد

ورزش: اگر چه بسیاری بر این باورند که استراحت بهترین روش برای درمان کمر درد است، اما واقعیت این است که کمر آسیب دیده بیش از استراحت به ورزش نیاز دارد. انجام حرکات ورزشی به طور منظم، با تقویت ماهیچه ها و ایجاد کشش در ماهیچه های محافظ نخاع مانع از بروز صدمات جدی خواهد شد. هر چه استراحت بیشتر باشد، کمر ضعیف تر شده و درد در آن شدت پیدا می کند. از جمله ورزش های مؤثر در درمان کمر درد، پیاده روی در مسافت های کوتاه، انجام فعالیت های کششی و انعطافی و استفاده از دوچرخه ثابت و شنا است.

کاهش وزن: کاهش وزن از روش های دیگر تخفیف کمردرد است. زیرا وزن زیاد کمر درد را تشدید می کند.

استفاده از کیسه آب گرم و سرد: هنگام کمر درد، استفاده از کیسه آب گرم (کمپرس) و یا کیسه آب سرد روی محل درد توصیه می شود. این عمل باید هر بار برای مدت حداکثر ۲۰ دقیقه و روزی چند مرتبه تکرار شود. اگر پس از دو یا سه روز استفاده از کیسه آب سرد، کمردرد تخفیف پیدا نکند باید کیسه آب گرم جایگزین آن شود. استفاده از کیسه آب سرد و یا آب گرم به آرامش ماهیچه ها و افزایش جریان خون و همچنین سرعت بهبودی کمک می کند.

فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی از روش های مختلفی چون تحریک الکتریکی، ماساژ، ورزش و گرما برای تخفیف اسپاسم و گرفتگی عضلانی، افزایش انعطاف پذیری، تقویت ماهیچه ها، کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند درمان بهره گرفته می شود.

آب درمانی: آب درمانی با شل کردن ماهیچه ها و خارج کردن سموم عامل درد و التهاب از بدن به تخفیف کمر درد کمک می کند. حالت شناوری در آب، وزن را کمتر کرده و انجام حرکات را آسان تر می کند.




طبقه بندی: پزشکی، بیماری های شغلی، بیماری های غیر شغلی، ایمنی، بهداشت،
برچسب ها: کمردرد،
[ شنبه 3 اسفند 1392 ] [ 10:28 ق.ظ ] [ سیداسعد حسینی ] [ نظرات ]
.: Blog Templates By : MihanTemp :.

درباره وبلاگ

نویسندگان
لینک های مفید
نظر سنجی
خدمات این وبلاگ را چگونه برآورد می کنید





لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب